Come & Click With Us

Sunday, February 6, 2011

Musim Kerat Padi Tiba Lagi.....Pak Tani Semua Suka Hati...

Kebanyakkan kawasan kat kg aku dah mula ambik padi (loghat kedah) ...org KL sebut menuai padi...........2 perkataan satu makna. Seingat aku, waktu kecik2 dulu mesin-mesin padi (penuai padi ni ada bermacam warna..merah (tak ingat..mybe class), hijau(John Deer) atau kuning (new holland)..sekarang ni 99% didominasi oleh warna kuning (new holland) daripada model 8060 hingga model terbesar aku pernah tengok 8080.........
Mesin padi ni model 8070......jentera yang asalnya utk kegunaan ladang gandum dan diubahsuai utk dijadikan mesin padi. Perubahan ketara pada sistem roda yang menggunakan tayar rantai (org kedah sebut) berbanding dengan tayar getah di negara asalnya.................


drebar mesin padi amat menyukai musim kemarau (musim kedua) utk waktu penuaian berbanding musim satu disebabkan keadaan sawah@bendang yang kering dan mencepatkan proses penuaian. So diorang boleh pulun habis.....oh..ya gaji dioarang berdasarkan berapa relong @ekar sawah@bendang yang diorang tuai...........(p/s: aku dulu cita-cita nak jadi drebar mesin padi niiii laa....waktu tunggu result SPM, sempat pi jadi apperantice kat towkey mesin padi...belajar jd pomen mesin padi)...


Kelindan @kolet mesin mesti duduk berhampiran kotak isian padi @kebuk untuk memastikan padi-padi tersebut tidak tumpah........panas lit..lit







Tudia....hasil penat jerih para pak tani @mak ayah aku.....syukur nikmat kepadaNya





No comments:

Post a Comment

Post a Comment